System Lightship VPS firmy Niantic od 2023 roku będzie działał z platformą Snapdragon Spaces firmy Qualcomm. Firmy przedstawiły wspólną wizję zestawu do rzeczywistości rozszerzonej, z którego będzie można korzystać na zewnątrz.
Lightship VPS to system pozycjonowania wizualnego dla platformy Lightship, dzięki któremu deweloperzy mogą w ciągu kilku sekund zlokalizować swoich użytkowników i treści AR z dokładnością do centymetra. Usługa VPS umożliwia zachowanie treści AR, co oznacza, że to samo doświadczenie oparte na lokalizacji może być udostępniane poszczególnym użytkownikom w różnym czasie. Integralną częścią systemu Lightship VPS jest dynamiczna mapa świata rzeczywistości rozszerzonej 3D, która jest cały czas aktualizowana i umożliwia urządzeniom AR ustalanie ich lokalizacji w świecie rzeczywistym, pozwalając na tworzenie immersyjnych doświadczeń.
Dzięki tej mapie programiści, marki konsumenckie, twórcy, przedsiębiorstwa i wszyscy, którzy chcą tworzyć w oparciu o rzeczywistość rozszerzoną, mogą realizować swoje pomysły, na przykład nadając budynkowi ciekawy motyw, zapewniając użytkownikom wskazówki dotyczące lokalnych tras i środków komunikacji lub ukrywając pod ławką w parku wskazówkę w ramach cyfrowej gry polowania na skarby.
Nowości w dziedzinie AR
Firma Niantic ogłosiła właśnie kolejny krok w rozwoju Lightship VPS. Platforma będzie kompatybilna z systemem programistycznym Snapdragon Spaces XR firmy Qualcomm już od 2023 roku. Oznacza to, że programiści korzystający z platformy Snapdragon Spaces XR zyskają możliwość łatwego dodawania funkcji z systemu Lightship VPS (Visual Positioning System), dzięki czemu cyfrowe dzieła i doświadczenia będą mogły być umieszczane w fizycznym świecie i wchodzić z nim w interakcje w magiczny, ale wiarygodny sposób.
Według Niantic i Qualcomm zestaw zapewni użytkownikom najlepsze wrażenia podczas wchodzenia w interakcję z rzeczywistością rozszerzoną. System VPS sprawia, że cyfrowe obiekty mogą istnieć i pozostawać w rzeczywistych lokalizacjach na świecie – tak jakby były fizycznymi przedmiotami. Jeśli więc jedna osoba umieści przedmiot cyfrowy, ktoś inny może go odkryć dokładnie w tym samym miejscu. Dzięki temu cyfrowe doświadczenia w rozszerzonej rzeczywistości stają się bardzo podobne do interakcji społecznych, które ludzie mają w świecie fizycznym.
Obie firmy pracują również nad projektem okularów do rozszerzonej rzeczywistości. Do tej pory zostało zaprezentowane demo przedstawiające naszą wizję sprzętu do gry na świeżym powietrzu.
Przyszłość przyniesie jeszcze więcej. Teraz czekamy na rozszerzenie kompatybilności w ramach projektu Lightship VPS for Web (system Lightship VPS dla sieci). Będzie to pierwsza tego rodzaju technologia do WebAR (opartej na sieci rzeczywistości rozszerzonej), która łączy świat rzeczywisty z wirtualnym. Przeobraża codzienne lokalizacje w eksperymentalne miejsca docelowe, które będą dostępne bezpośrednio z poziomu przeglądarki.