· Podczas targów Augmented World Expo firma Niantic zaprezentował nową, bezpłatną internetową platformę wizualną, Niantic Studio, która umożliwia programistom, twórcom i markom szybkie tworzenie w pełni immersyjnych doświadczeń XR, wykorzystując wszechobecny dostęp do sieci na praktycznie każdym urządzeniu.
· Firma Niantic udostępniła również aktualizację Scaniverse, wiodącego narzędzia do skanowania 3D, które teraz obejmuje najszybsze przetwarzanie Gaussian Splats na urządzeniu, umożliwiając każdemu przechwytywanie i udostępnianie niezwykle szczegółowych skanów 3D w najwyższej jakości
· Aplikacje przygotowane z myślą o goglach zajęły centralne miejsce na stoisku Niantic, w tym niedawno wydany Hello Dot na Meta Quest 3 i Skatrix Pro na Apple Vision Pro, a także pierwsze demo VPS Niantic dla Magic Leap 2
Podczas targów Augmented World Expo 2024 w Long Beach w Kalifornii firma Niantic zaprezentowała zupełnie nowy edytor wizualny, Niantic Studio, oraz aktualizacje narzędzi do skanowania rzeczywistych obiektów i miejsc, dzięki czemu łączenie świata wirtualnego i rzeczywistego jest bardziej płynne niż kiedykolwiek wcześniej. Aby pokazać praktyczne zastosowanie dla tych nowych narzędzi i aktualizacji, firma Niantic podzieliła się swoją wizją rodzaju mapy niezbędnej dla obecnej i przyszłej generacji urządzeń rzeczywistości mieszanej. Prezentacja ta pokazała odejście od tradycyjnego odnajdywania drogi w 2D do wciągających doświadczeń w 3D, w których wykraczamy poza zwykłe czytanie map.
Obliczenia przestrzenne potrzebują nowej mapy
Niantic ma bogatą przeszłość w tworzeniu map i doświadczeń opartych na lokalizacji sięgające czasów sprzed powstania firmy. Od Keyhole, przez Google Earth, Google Maps, aż po pierwsze gry Niantic – tworzenie i wykorzystywanie map cyfrowych było kluczowe dla naszej pracy. Teraz, wraz z nowymi przełomami w sposobie, w jaki ludzie doświadczają świata za pomocą telefonów komórkowych i pojawiających się wyświetlaczy montowanych na głowie, istnieje potrzeba nowego rodzaju mapy, którą buduje Niantic. Nazywamy ją mapą trzeciej generacji i mamy opracowanych wiele podstawowych elementów. Oczywiście nadal budujemy inne, takie jak narzędzia do tworzenia wciągających doświadczeń opartych na lokalizacji.
Wykorzystanie sieci do tworzenia doświadczeń XR na różnych urządzeniach – za darmo
Wraz z ogłoszeniem publicznej wersji beta Niantic Studio (LINK TO 6/18 BLOG) deweloperzy mają teraz zupełnie nowy sposób na tworzenie wciągających doświadczeń 3D i XR za pomocą wizualnego, dynamicznego interfejsu. Studio zawiera wydajne funkcje, które obsługują progresywną złożoność dla bardziej doświadczonych programistów, umożliwiając im tworzenie bardziej wciągających doświadczeń XR na telefony komórkowe i gogle XR. Aktualizacja obejmuje również nowy model cenowy, zaczynający się od BEZPŁATNEGO użytkowania po przejrzyste i elastyczne opcje cenowe. Taki model spełni potrzeby zarówno niezależnych twórców, jak i dużych przedsiębiorstw.
Oto najważniejsze funkcje i cechy pierwszej wersji Niantic Studio:
· Dynamiczny interfejs wizualny: każde narzędzie i funkcja są dostępne za jednym kliknięciem, tworząc usprawniony przepływ pracy w kompleksowym obszarze roboczym 3D.
· Bezproblemowa integracja: zintegruj złożone funkcje i zaawansowane elementy graficzne, takie jak fizyka, kamery, oświetlenie, animacje, cząsteczki, dźwięk i wyzwalacze dla gier. Dodawaj lub dostosowuj zasoby w przestrzeni 3D lub manipuluj scenami w czasie rzeczywistym.
· Potężny silnik gier sieciowych: twórz interaktywne doświadczenia XR, gry sieciowe 3D lub prototypy ze znanymi wzorcami gier, takimi jak byty, komponenty i systemy.
· Edytowalny podgląd na żywo i symulacja: tryb odtwarzania umożliwia podgląd na żywo podczas edycji projektu, który zapisuje się automatycznie, aby zapewnić szybką iterację.
· Szeroki zasięg: metodyka „zaprojektuj raz, wdrażaj wszędzie” sprawia, że jedna kompilacja może obsługiwać projekty na komputerach stacjonarnych, telefonach komórkowych i zestawach gogli XR.
Scaniverse wykorzystuje Gaussian Splatting, aby uczynić skanowanie 3D bardziej dostępnym
Wraz z włączeniem Gaussian Splatting jako opcji wyjściowej w Scaniverse, firma Niantic wprowadziła najszybsze przetwarzanie tej techniki renderowania objętości na urządzeniu. Ten przełom umożliwia szybkie skanowanie rzeczywistych lokalizacji i obiektów, które można udostępniać bezpośrednio z telefonów. Wkrótce Niantic Studio pozwoli użytkownikom dodawać lub edytować te zasoby 3D precyzyjnie powiązane z lokalizacjami na całym świecie. Aplikacja Scaniverse, dostępna zarówno na system iOS, jak i na Android, będzie nadal rozwijana w drugiej połowie tego roku.
VPS sercem nowej mapy
Sercem nowej mapy jest system pozycjonowania wizualnego Niantic (VPS), charakteryzujący się centymetrową precyzją i zdolnością do utrzymywania i zmiany treści cyfrowych na podstawie zachowania użytkownika. Zbudowany dzięki przetwarzaniu milionów skanów przesłanych głównie przez graczy gier Niantic, VPS firmy Niantic obejmuje ponad 250 000 wysokiej jakości lokalizacji VPS w obszarach o dużym natężeniu ruchu, z koncentracją w kluczowych obszarach miejskich, aby umożliwić nieprzerwany dostęp do tych doświadczeń. W ostatnich miesiącach zespół mapujący firmy Niantic ulepszył i przyspieszył system, aby umożliwić dodawanie kilku tysięcy nowych lokalizacji do mapy każdego dnia. Obecnie jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia 1 miliona lokalizacji w 2024 roku.
Przyszłość sprzętu do obliczeń przestrzennych
Rozwój zestawów gogli obsługujących obliczenia przestrzenne i doświadczenia rzeczywistości mieszanej pozwala firmie Niantic planować przyszłość zarówno w przypadku zastosowań konsumenckich, jak i korporacyjnych.
· Meta Quest: „Hello Dot” to doświadczenie rzeczywistości mieszanej oparte na aplikacji Peridot firmy Niantic, która niedawno zadebiutowała w Meta Quest App Lab.
· Apple Vision Pro: na początku tego miesiąca partner firmy Niantic, studio Reality Crisis, wydało najnowszą aktualizację do aplikacji Skatrix Pro na gogle Apple Vision Pro. Nowe doświadczenie uwalnia się od unoszącego się w powietrzu skateparku w Apple Vision Pro, umożliwiając skaterowi na korzystanie z dowolnej powierzchni w pomieszczeniu, od krzeseł i stołów po dowolne krawędzie do grindowania.
· Magic Leap 2: na targach AWE zaprezentowaliśmy pierwsze demo VPS Niantic działającego w Magic Leap 2. Zainteresowani deweloperzy mogą zapisać się do prywatnej wersji beta pod adresem <LINK>.
Już wkrótce
W drugiej połowie 2024 roku firma Niantic wyda nowe aktualizacje Scaniverse, Niantic Studio, VPS i mapy. Pojawią się także inne nowości dotyczące treści i narzędzi. Dołącz do nas w tej podróży, odwiedzając stoisko Niantic na targach AWE, aby zobaczyć przyszłość rzeczywistości rozszerzonej i obliczeń przestrzennych z pierwszej ręki oraz pobrać pierwszą wersję Niantic Studio ze strony produktu.